("Službeni glasnik RS", broj 78/15)
OSNOV DONOŠENJA: član 36. stav 3. Zakona o deviznom poslovanju ("Službeni glasnik RS", br. 62/06, 31/11 i 119/12) i član 14. stav 1. tačka 9. i član 34. tačka 9. Zakona o Narodnoj banci Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 72/03, 55/04, 85/05 - dr. zakon, 44/10, 76/12, 106/12, 14/15 i 40/15 - odluka US)
1. Ovom odlukom uređuje se način obavljanja poslova između Narodne banke Srbije i Ministarstva finansija - Uprave za trezor (u daljem tekstu: Uprava) preko sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva (u daljem tekstu: sistem konsolidovanog računa trezora).
Račun sistema konsolidovanog računa trezora vodi se kod Narodne banke Srbije.
2. Na računu sistema konsolidovanog računa trezora vode se devizna sredstva korisnika sredstava budžeta Republike Srbije, korisnika sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i korisnika sredstava budžeta lokalne vlasti, kao i drugih korisnika javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora a čiji se devizni računi vode kod Uprave (u daljem tekstu: korisnici javnih sredstava).
Narodna banka Srbije poslove platnog prometa sa inostranstvom za korisnike javnih sredstava obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje devizno poslovanje i propisima kojima se uređuje obavljanje platnog prometa sa inostranstvom.
3. Radi obavljanja poslova iz tačke 2. ove odluke, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja naloge platnog prometa sa inostranstvom koje prima od korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: nalog) i skeniranu prateću dokumentaciju (u daljem tekstu: dokumentacija).
Uprava nalog i dokumentaciju dostavlja Narodnoj banci Srbije elektronski, a izuzetno, ako to iz tehničkih razloga nije moguće - dostavlja ih u papirnom obliku.
Nalog potpisuje lice ovlašćeno za elektronsko potpisivanje naloga koje je u kartonu deponovanih potpisa ovlašćeno za raspolaganje deviznim sredstvima na računu sistema konsolidovanog računa trezora.
Uprava je odgovorna za to da dokumentacija koja je Narodnoj banci Srbije dostavljena uz nalog odgovara originalnoj dokumentaciji koju su korisnici javnih sredstava dostavili Upravi.
4. U slučaju da originalna dokumentacija koja se dostavlja uz nalog sadrži podatke koji se određuju i štite kao tajni podaci, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tajnost podataka, korisnici javnih sredstava takvu dokumentaciju i nalog platnog prometa sa inostranstvom dostavljaju neposredno Narodnoj banci Srbije u papirnom obliku, a Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja elektronsku poruku propisanu uputstvom iz tačke 7. ove odluke.
5. Ako na osnovu dokumentacije utvrdi da nalog nije u skladu s propisima iz tačke 2. stav 2. ove odluke, Narodna banka Srbije ne izvršava taj nalog i o tome obaveštava Upravu.
Ako na osnovu dokumentacije iz tačke 4. ove odluke utvrdi da nalog iz te tačke nije u skladu s propisima iz tačke 2. stav 2. ove odluke, Narodna banka Srbije, pored Uprave, obaveštava i korisnika javnih sredstava koji je dostavio taj nalog.
6. Narodna banka Srbije naloge čuva najmanje deset godina od dana njihovog izvršenja, u obliku pogodnom za dokazivanje.
7. Narodna banka Srbije i Uprava, radi obavljanja poslova iz ove odluke, elektronski razmenjuju podatke porukama, čiji se format i namena, kao i terminski plan za njihovu razmenu, utvrđuju uputstvom Narodne banke Srbije koje se objavljuje na njenoj internet prezentaciji (u daljem tekstu: Uputstvo).
8. Kad se plaćanje vrši prema inostranstvu, nakon izvršene formalne kontrole naloga kojim se vrši plaćanje i za čije su izvršenje obezbeđena sredstva - Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja taj nalog s dokumentacijom.
Za plaćanje prema inostranstvu koje se vrši na osnovu dokumentacije i naloga iz tačke 4. ove odluke, formalnu kontrolu te dokumentacije i tog naloga obavlja Narodna banka Srbije.
9. Narodna banka Srbije, posle prijema naloga i dokumentacije iz tačke 8. ove odluke, proverava ispravnost tog naloga, a naročito proverava da li on sadrži podatke utvrđene Uputstvom i da li su obezbeđena sredstva na računu sistema konsolidovanog računa trezora dovoljna za izvršenje tog naloga, te proverom te dokumentacije utvrđuje da li je plaćanje prema inostranstvu u skladu s propisima kojima se uređuje devizno poslovanje.
10. Ako su ispunjeni uslovi iz tačke 9. ove odluke, Narodna banka Srbije izvršava nalog u roku koji je utvrđen ugovorom o otvaranju i vođenju računa sistema konsolidovanog računa trezora.
11. Ako utvrdi da nalog koji joj je dostavila Uprava nije formalno ispravan, da obezbeđena sredstva nisu dovoljna za njegovo izvršenje, da nije dostavljena odgovarajuća dokumentacija ili da dostavljena dokumentacija nije usklađena s tim nalogom - Narodna banka Srbije obaveštava Upravu da je potrebno otkloniti uočenu nepravilnost.
Ako utvrdi postojanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke kod naloga i dokumentacije iz tačke 4. ove odluke - Narodna banka Srbije obaveštava korisnike javnih sredstava iz te tačke da je potrebno da otklone uočenu nepravilnost i istovremeno dostavlja obaveštenje Upravi da nalog ne može biti izvršen dok se ta nepravilnost ne otkloni.
Nakon što Uprava, odnosno korisnici javnih sredstava iz stava 2. ove tačke postupe u skladu sa obaveštenjem iz st. 1. i 2. ove tačke i dostave ispravan nalog - Narodna banka Srbije taj nalog izvršava u roku iz tačke 10. ove odluke.
Narodna banka Srbije obaveštava Upravu, odnosno korisnike javnih sredstava koji dokumentaciju dostavljaju u skladu s tačkom 4. ove odluke da je nalog izvršen najkasnije narednog radnog dana od dana tog izvršenja.
12. Kad na svom deviznom računu kod strane banke primi naplatu za korisnika javnih sredstava - Narodna banka Srbije o tome obaveštava Upravu, nakon čega Uprava obaveštava Narodnu banku Srbije o osnovu naplate i daje nalog kojim se sredstva odobravaju na račun sistema konsolidovanog računa trezora.
Posle ispunjenja uslova iz stava 1. ove tačke, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog o rasporedu sredstava primljenih po naplati iz tog stava.
13. Narodna banka Srbije proverava formalnu ispravnost obaveštenja i naloga iz tačke 12. ove odluke, a naročito proverava da li oni sadrže podatke utvrđene Uputstvom.
14. Ako su nalozi iz tačke 12. ove odluke primljeni u toku radnog dana do 14,30 časova - Narodna banka Srbije odobrava sredstva istog dana, a ako su primljeni posle 14,30 časova - odobrava ih najkasnije narednog radnog dana.
15. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da nalozi iz tačke 12. ove odluke nisu formalno ispravni, odmah o tome obaveštava Upravu.
Nakon što Uprava dostavi ispravne naloge iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije te naloge izvršava u rokovima utvrđenim u tački 14. ove odluke i o tome obaveštava Upravu najkasnije narednog radnog dana od dana prijema tih naloga.
16. Narodna banka Srbije - po pravilu 30 dana pre datuma plaćanja obaveze, a najkasnije posle prijema zahteva za plaćanje od kreditora - obaveštava Upravu o obavezama koje dospevaju po kreditnim poslovima sa inostranstvom po kojima je Republika Srbija dužnik ili garant.
Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog za plaćanje obaveza iz stava 1. ove tačke dva radna dana pre dospeća tih obaveza.
Na izvršenje naloga iz stava 2. ove tačke shodno se primenjuju odredbe tač. od 8. do 11. ove odluke.
17. Kad se isplata vrši u efektivnom stranom novcu, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog i dokumentaciju za tu isplatu, a Narodna banka Srbije posle prijema ovog naloga proverava njegovu ispravnost, pri čemu naročito proverava da li taj nalog sadrži podatke utvrđene Uputstvom i da li su obezbeđena sredstva za njegovo izvršenje, te proverom dokumentacije utvrđuje da li je isplata u skladu s propisima.
Ako se efektivni strani novac za isplatu iz stava 1. ove tačke obezbeđuje s deviznog računa korisnika javnih sredstava, dokumentacija se Narodnoj banci Srbije dostavlja istovremeno s nalogom za ovu isplatu, a ako se taj novac obezbeđuje kupovinom, dokumentacija se dostavlja istovremeno s nalogom za kupovinu efektivnog stranog novca.
U slučaju da originalna dokumentacija koja se dostavlja uz nalog sadrži podatke koji se određuju i štite kao tajni podaci, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tajnost podataka - korisnici javnih sredstava takvu dokumentaciju i nalog platnog prometa sa inostranstvom dostavljaju neposredno Narodnoj banci Srbije u papirnom obliku, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja elektronsku poruku propisanu uputstvom iz tačke 7. ove odluke, a Narodna banka Srbije postupa na način utvrđen stavom 1. ove tačke.
18. Narodna banka Srbije izvršava nalog za isplatu iz tačke 17. ove odluke ako su ispunjeni uslovi iz te tačke.
Narodna banka Srbije vrši isplatu efektivnog stranog novca na dan utvrđen u nalogu iz stava 1. ove tačke, a najkasnije u roku od pet radnih dana od dana podnošenja tog naloga.
Ako su nalog iz stava 1. ove tačke, odnosno nalog i dokumentacija koji se dostavljaju u skladu s tačkom 17. stav 3. ove odluke primljeni u toku radnog dana do 14,30 časova - isplata efektivnog stranog novca može se izvršiti istog dana.
19. Ako utvrdi da nalog za isplatu iz tačke 17. ove odluke nije ispravan, da nisu obezbeđena sredstva za njegovo izvršenje, da nije dostavljena odgovarajuća dokumentacija ili da dostavljena dokumentacija nije usklađena s tim nalogom - Narodna banka Srbije obaveštava Upravu o utvrđenoj nepravilnosti.
Ako utvrdi postojanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke kod naloga i dokumentacije iz tačke 17. stav 3. ove odluke - Narodna banka Srbije obaveštava korisnike javnih sredstava iz tačke 17. stav 3. ove odluke da je potrebno da otklone uočenu nepravilnost i istovremeno dostavlja obaveštenje Upravi da nalog ne može biti isplaćen dok se ta nepravilnost ne otkloni.
Nepravilnost utvrđena u smislu stava 1. ove tačke može se otkloniti do 14,30 časova - ako se efektivni strani novac isplaćuje istog radnog dana, odnosno može se otkloniti do 15,30 časova - ako se taj novac isplaćuje u roku iz tačke 18. stav 2. ove odluke.
Ako Uprava, odnosno korisnici javnih sredstava iz stava 2. ove tačke ne postupe u skladu sa stavom 3. ove tačke - Narodna banka Srbije dinarsku protivvrednost iznosa uplaćenog za obezbeđenje izvršenja naloga iz st. 1. i 2. ove tačke vraća na kraju tog radnog dana.
20. Kad se uplata vrši u efektivnom stranom novcu - Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog za tu uplatu, kao i dokumentaciju ako je propisana, a Narodna banka Srbije posle prijema ovog naloga proverava njegovu ispravnost, pri čemu naročito proverava da li taj nalog sadrži podatke utvrđene Uputstvom, te proverom dokumentacije utvrđuje da li je uplata u skladu s propisima.
U slučaju da dokumentacija koja se dostavlja uz nalog iz stava 1. ove tačke sadrži podatke koji se određuju i štite kao tajni podaci, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tajnost podataka - korisnici javnih sredstava takvu dokumentaciju dostavljaju neposredno Narodnoj banci Srbije u papirnom obliku, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja elektronsku poruku propisanu uputstvom iz tačke 7. ove odluke, a Narodna banka Srbije postupa na način iz stava 1. ove tačke.
21. Narodna banka Srbije prijem efektivnog stranog novca vrši na osnovu naloga iz tačke 20. ove odluke koji ispunjava uslove iz te tačke, na dan utvrđen u ovom nalogu, a najkasnije u roku od deset radnih dana od dana podnošenja tog naloga.
Ako su nalog iz stava 1. ove tačke, odnosno nalog i dokumentacija iz tačke 20. stav 2. ove odluke primljeni u toku radnog dana do 14,30 časova - prijem efektivnog stranog novca može se izvršiti istog dana.
22. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da nisu ispunjeni uslovi iz tačke 20. ove odluke - o tome obaveštava Upravu, odnosno korisnike javnih sredstava iz stava 2. te tačke.
Uprava, odnosno korisnici javnih sredstava iz tačke 20. stav 2. ove odluke mogu otkloniti neispunjenost uslova iz tog stava do 14,30 časova ako se efektivni strani novac prima u toku istog radnog dana, odnosno do 15,30 ako se prima u roku iz tačke 21. ove odluke.
23. Narodna banka Srbije neće izvršiti nalog kojim se vrši uplata efektivnog stranog novca ako iznos i vrsta efektivnog stranog novca koji joj se predaje ne odgovaraju iznosu i vrsti koji su naznačeni u tom nalogu.
24. U slučaju hitne isplate, odnosno prijema efektivnog stranog novca o kojima je Uprava obavestila Narodnu banku Srbije, sve aktivnosti propisane tač. od 17. do 23. ove odluke završavaju se radnim danima do 15,30 časova.
25. Narodna banka Srbije vrši isplatu i prijem efektivnog stranog novca u filijalama Narodne banke Srbije u Beogradu, Nišu, Novom Sadu, Kragujevcu i Užicu, i to svakog radnog dana od 9,00 do 15,30 časova.
U slučaju iz tačke 24. ove odluke, isplatu i prijem efektivnog stranog novca vrši isključivo Narodna banka Srbije - Sektor za poslove s gotovinom, i to radnim danima do 16,00 časova.
Narodna banka Srbije može, izuzetno, izmeniti mesta isplate i prijema efektivnog stranog novca, o čemu obaveštava Upravu.
26. Ovlašćeno lice naznačeno u nalozima iz tač. 17. i 20. ove odluke dužno je da, pri preuzimanju, odnosno uplati efektivnog stranog novca, ovlašćenom licu Narodne banke Srbije dâ na uvid ličnu ispravu, radi identifikacije. U suprotnom, Narodna banka Srbije neće izvršiti isplatu, odnosno neće dozvoliti preuzimanje efektivnog stranog novca.
Pod ovlašćenim licem iz stava 1. ove tačke podrazumeva se lice koje su Uprava, odnosno korisnici javnih sredstava koji dokumentaciju dostavljaju u skladu s tačkom 17. stav 3. i tačkom 20. stav 2. ove odluke u nalozima, odnosno dokumentaciji označili kao lice koje će preuzeti, odnosno uplatiti efektivni strani novac.
Pod ovlašćenim licem Narodne banke Srbije iz stava 1. ove tačke podrazumeva se zaposleni u Narodnoj banci Srbije koji je ovlašćen da predaje, odnosno preuzima efektivni strani novac.
27. Narodna banka Srbije pri uplati/isplati efektivnog stranog novca ovlašćenom licu iz tačke 26. stav 2. ove odluke izdaje odgovarajuću potvrdu o izvršenoj primopredaji ovog novca, koju potpisuju to ovlašćeno lice i ovlašćeno lice iz stava 3. te tačke.
28. Narodna banka Srbije prima i isplaćuje efektivni strani novac - novčanice u vrstama valuta efektivnog stranog novca koje su utvrđene odlukom o vrstama deviza i efektivnog stranog novca koje se kupuju i prodaju na deviznom tržištu.
29. Narodna banka Srbije prima opticajni efektivni strani novac, pod kojim se podrazumeva i efektivni strani novac koji se povlači iz opticaja a koji Narodna banka Srbije primi najkasnije 30 dana pre tog povlačenja.
Narodna banka Srbije će, nakon dobijanja obaveštenja banke emitenta o povlačenju pojedinih novčanica iz opticaja, o tome obavestiti Upravu.
Narodna banka Srbije neće primati oštećeni i vanopticajni efektivni strani novac.
Ako pri obradi primljenog efektivnog stranog novca utvrdi postojanje novčanice za koju se sumnja da je falsifikovana - Narodna banka Srbije postupa u skladu sa odlukom kojom se uređuje način postupanja s novčanicama i kovanim novcem za koje se sumnja da su falsifikovani i ta transakcija se ne izvršava.
30. Uprava dostavlja Narodnoj banci Srbije naloge za kupovinu deviza, odnosno efektivnog stranog novca za koje su obezbeđena dinarska sredstva, kao i naloge za prodaju deviza, odnosno efektivnog stranog novca do iznosa deviznog pokrića na računu sistema konsolidovanog računa trezora.
Narodna banka Srbije pri kupovini i prodaji deviza i efektivnog stranog novca primenjuje kupovne i prodajne kurseve iz svoje važeće kursne liste, odnosno zvanični srednji kurs dinara iz važeće kursne liste ako je to utvrđeno međunarodnim ugovorima/sporazumima kojima se odobravaju donacije ili krediti za finansiranje budžetskog deficita (podrška budžetu).
31. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu obavljanja poslova između Narodne banke Srbije i Uprave za trezor preko sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva ("Službeni glasnik RS", broj 112/14).
32. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije" i primenjuje se od 27. februara 2017. godine.
31. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu obavljanja poslova između Narodne banke Srbije i Uprave za trezor preko sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva ("Službeni glasnik RS", broj 112/14).
32. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije" i primenjuje se od 27. februara 2017. godine.