(„Službeni glasnik RS", br. 109/12 i 10/18)
OSNOV DONOŠENJA: član 18. stav 3. Zakona o igrama na sreću („Službeni glasnik RS", broj 88/11)
DONOSILAC: Ministar rada, zapošljavanja i socijalne politike
Ovim pravilnikom bliže se uređuje način i kriterijumi za raspodelu sredstava namenskih primanja budžeta namenjenih za finansiranje ustanova socijalne zaštite, organizacija osoba sa invaliditetom i drugih udruženja čiji je cilj unapređenje socijalno-ekonomskog i društvenog položaja osoba sa invaliditetom i unapređenje socijalno-ekonomskog i društvenog položaja lica u stanju socijalne potrebe.
Namenska primanja budžeta iz člana 1. ovog pravilnika vode se odvojeno u okviru glavne knjige trezora na povezanim evidencionim kontima - Budžetskom fondu za programe zaštite i unapređenja položaja osoba sa invaliditetom i Budžetskom fondu za finansiranje ustanova socijalne zaštite, u skladu sa zakonom.
Raspodela sredstava za programe zaštite i unapređenja položaja osoba sa invaliditetom vrši se na osnovu podnetih predloga projekata po raspisanom javnom pozivu, na osnovu sledećih kriterijuma:
1) programske aktivnosti namenjene unapređenju položaja osoba sa invaliditetom koje realizuju republički i pokrajinski savezi kroz rad lokalnih udruženja u svom sistemu, koje su u skladu sa godišnjim prioritetima politike unapređenja položaja osoba sa invaliditetom (Programski konkurs);
2) programi i usluge koje realizuju udruženja osoba sa invaliditetom i druge socijalno-humanitarne organizacije koje su registrovane na teritoriji Republike Srbije, koji su u skladu sa godišnjim prioritetima politike unapređenja položaja osoba sa invaliditetom (Godišnji konkurs);
3) projekti čiji je cilj poboljšanje pristupačnosti fizičkog okruženja, unapređenje prostorno-tehničkih uslova rada udruženja osoba sa invaliditetom, projekti koji se finansiraju u partnerstvu sa drugim donatorom, kao i drugi humanitarni programi (Stalni otvoreni konkurs).
Podnosilac projekta iz člana 3. ovog pravilnika može biti:
1) organizacija koja je upisana u registar kod nadležnog organa na teritoriji Republike Srbije;
2) organizacija koja je neposredno odgovorna, u celini ili u pretežnom delu, za pripremu i realizaciju projektnih aktivnosti;
3) organizacija čiji su ciljevi usmereni na realizaciju programa od javnog interesa u oblasti zaštite osoba sa invaliditetom, zaštite i promovisanja ljudskih prava, kao i humanitarnih programa i drugih programa u kojima udruženje isključivo i neposredno sledi javne potrebe.
Programi iz člana 3. ovog pravilnika treba:
1) da doprinose postizanju veće socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom u sve tokove života;
2) da su u skladu sa Strategijom unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji;
3) da doprinose ciljevima reforme sistema socijalne zaštite;
4) da doprinose razvoju servisa i programa podrške osobama sa invaliditetom i njihovim porodicama.
Raspodela sredstava namenjenih za finansiranje ustanova socijalne zaštite vrši se na osnovu iskazanih potreba ustanova socijalne zaštite, u skladu sa zakonom, prema sledećim namenama:
1) investiciona ulaganja u objekte i opremu ustanova socijalne zaštite i investiciono održavanje objekata neophodno za funkcionisanje ustanove;
2) tekuće održavanje objekata i opremanje ustanova socijalne zaštite, ukoliko se sredstva za te namene ne mogu obezbediti iz sredstava namenjenih za materijalne troškove, a bitno je ugroženo funkcionisanje ustanove;
3) plaćanje dugovanja prema javnim preduzećima (komunalne usluge, grejanje, struja, telefoni i dr.) ukoliko se ta sredstva ne mogu obezbediti iz sredstava namenjenih za materijalne troškove, a neplaćanje duga bitno ugrožava funkcionisanje ustanove;
4) vanredni, povremeni troškovi ustanova socijalne zaštite na osnovu sudskih i administrativnih postupaka, odluka suda ili nadležnih državnih organa, organa lokalne samouprave (kazne, sudske i administrativne takse, troškovi veštačenja u postupcima koje centri za socijalni rad vode u skladu sa zakonom, izvršna sudska rešenja prema trećim licima, naknade zarada za zaposlene koji su po sudskoj odluci vraćeni na posao, naknade za oduzeto zemljište, troškovi legalizacije objekata i dr.);
5) povećani troškovi funkcionisanja ustanova u realizaciji reformskih projekata kao i troškovi realizacije projekata koje sprovodi ustanova na osnovu saglasnosti ovog ministarstva (projekti vezani za edukaciju zaposlenih, radno osposobljavanje i rehabilitaciju korisnika, podrška korisniku u procesu izlaska iz ustanove i osamostaljivanja, obezbeđenje letovanja korisnika i dr.);
6) pokrivanje deficita ustanova socijalne zaštite ako Ministarstvo, na osnovu analize, utvrdi da je deficit nastao zbog objektivnih teškoća u poslovanju, a gubici bi ugrozili normalno funkcionisanje ustanove u tekućem periodu;
7) zarade i druge naknade za lica koja su angažovana usled objektivnih okolnosti u ustanovama socijalne zaštite, ukoliko se po drugom osnovu sredstva za te namene ne mogu obezbediti;
8) obezbeđivanje nedostajućih sredstava ustanovama socijalne zaštite u postupku transformacije ustanove u skladu sa Strategijom razvoja socijalne zaštite;
9) finansiranje jubilarnih nagrada za zaposlene u centrima za socijalni rad, ukoliko se sredstva za te namene ne mogu obezbediti iz drugih izvora;
10) obezbeđivanje novogodišnjih paketića za decu u ustanovama socijalne zaštite i decu na porodičnom smeštaju;
11) finansiranje rada lekarske komisije u vezi sa ostvarivanjem prava iz socijalne zaštite.
Raspodela sredstava vrši se saglasno prioritetima bitnim za funkcionisanje ustanova, sa ciljem obezbeđivanja jednakog položaja ustanova socijalne zaštite u korišćenju ovih sredstava.
Sredstva namenjena za finansiranje programa unapređenja položaja lica u stanju socijalne potrebe mogu se raspodeliti udruženjima čiji je cilj unapređenje socijalno-ekonomskog i društvenog položaja lica u stanju socijalne potrebe na osnovu podnetih predloga projekata po raspisanom javnom pozivu.
Raspodela sredstava za programe iz stava 1. ovog člana vrši se sagledavanjem:
1) nivoa poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života pojedinca ili porodice (u daljem tekstu: korisnik),
2) mogućnosti otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti korisnika,
3) stvaranja mogućnosti za samostalan život u društvu,
4) sprečavanja nastajanja i otklanjanja posledica socijalne isključenosti korisnika.
Programi iz stava 1. ovog člana mogu obuhvatati i mere i aktivnosti koje podrazumevaju razvoj postojećih i podsticaj razvoju novih usluga, radi unapređenja socijalne zaštite.
Sredstvima iz stava 1. ovog člana mogu se finansirati i udruženja, odnosno asocijacije iz oblasti socijalne zaštite u cilju unapređenja uslova rada, izdavanja časopisa u oblasti socijalne politike i socijalnog rada i organizovanja stručnih seminara i seminara iz oblasti socijalne zaštite i zaštite prava najugroženijih kategorija stanovništva, na osnovu iskazanih potreba.
Podnosilac projekta iz člana 7. ovog pravilnika može biti udruženje:
1) koje je registrovano kao udruženje građana sa sedištem u Republici Srbiji;
2) koje je neposredno odgovorno za pripremu i realizaciju projekta;
3) nema neblagovremeno izvršenih ili neizvršenih ranije preuzetih obaveza iz ugovora sa Ministarstvom za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja;
4) ima odgovarajuće kapacitete za sprovođenje predloženih aktivnosti.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije".