(„Službeni glasnik RS”, broj 11/18)
OSNOV DONOŠENJA: član 18. stav 3. Zakona o igrama na sreću („Službeni glasnik RS”, br. 88/11 i 93/12 – dr. zakon) i član 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2018. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 113/17)
DONOSILAC: Ministar državne uprave i lokalne samouprave
Ovim pravilnikom uređuju se način i kriterijumi za raspodelu sredstava Budžetskog fonda za program lokalne samouprave koja su obezbeđena u okviru budžeta za tekuću budžetsku godinu i raspoređena u okviru Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, a koriste se za finansiranje lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom o igrama na sreću („Službeni glasnik RS”, br. 88/11 i 93/12 – dr. zakon).
Sredstvima iz člana 1. ovog pravilnika, u skladu sa članom 17. stav 2. Zakona o igrama na sreću, upravlja ministarstvo nadležno za poslove lokalne samouprave (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Ministarstvo upravlja sredstvima tako što njihovu raspodelu vrši na način, po kriterijumima i sprovedenom postupku utvrđenim ovim pravilnikom.
Raspodela sredstava može se vršiti jedinicama lokalne samouprave, radi ostvarivanja sledećih ciljeva:
1) učešće u obezbeđivanju nedostajućeg dela sredstava u punom ili delimičnom iznosu za realizaciju novih ili završetak započetih projekata koji se finansiraju iz budžeta jedinice lokalne samouprave a od posebnog su značaja za lokalni ekonomski razvoj, investicije i zapošljavanje u jedinici lokalne samouprave;
2) pružanje finansijske, tehničke i druge pomoći u cilju bržeg i kvalitetnijeg uvođenja e-uprave i savremenih informacionih tehnologija radi unapređenja i modernizacije rada organa jedinice lokalne samouprave, kao i tehničkih uslova za elektronsko povezivanje sa državnim i drugim organima i organizacijama;
3) pružanje pomoći jedinici lokalne samouprave u organizaciji kulturnih sportskih, turističkih i drugih manifestacija koje su od posebnog značaja za građane na njenoj teritoriji, kao i adekvatan prilaz ustanovama javnih službi licima sa posebnim potrebama.
Ukupan iznos sredstava koji se raspodeljuje po javnom pozivu za ostvarivanje ciljeva iz člana 3. ovog pravilnika, opredeljuju se na sledeći način:
1) 80% za cilj iz tačke 1);
2) 15% za cilj iz tačke 2);
3) 5% za cilj iz tačke 3).
Raspodela sredstava vrši se na osnovu podnetih zahteva zainteresovanih jedinica lokalne samouprave na objavljen javni poziv.
Zahtevi iz stava 1. ovog člana podnose se Ministarstvu – Komisiji za sprovođenje postupka i utvrđivanje predloga za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: Komisija) na osnovu javnog poziva.
Raspodela sredstava vrši se u okviru iznosa koji su utvrđeni u javnom pozivu.
Odluku o raspodeli sredstava donosi ministar nadležan za poslove lokalne samouprave (u daljem tekstu: ministar) na predlog Komisije.
Odluka iz stava 1. ovog člana sadrži: naziv jedinice lokalne samouprave kojoj su sredstva dodeljena, za ostvarivanje kojih ciljeva su sredstva dodeljena i u kom iznosu.
U toku kalendarske godine, jedinici lokalne samouprave se mogu odobriti sredstva po jednom zahtevu.
Maksimalan iznos sredstava koji se može odobriti po jednom zahtevu ne može biti veći od 10% ukupno opredeljenih sredstava za cilj iz člana 3. ovog pravilnika u okviru koga se dodeljuju sredstva.
Odluka o raspodeli sredstava se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
Ministarstvo će, na osnovu odluke o raspodeli sredstava, zaključiti ugovor o korišćenju bespovratnih sredstava sa jedinicama lokalne samouprave kojima su sredstva dodeljena.
Ugovor naročito sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, izveštavanje o utrošku sredstava, dokumentacija koja se dostavlja Ministarstvu za praćenje realizacije sredstava, kao i obavezu korisnika da ukoliko sredstva ne koristi namenski ili ne iskoristi u ugovorenom roku, ista vrati u skladu sa ugovorom.
Promena ugovorenog roka za korišćenje odobrenih sredstava može se izvršiti zaključenjem aneksa ugovora na osnovu obrazloženog predloga jedinice lokalne samouprave.
Komisiju obrazuje ministar rešenjem.
Komisija ima predsednika i dva člana.
Komisija donosi poslovnik o svom radu.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije obavlja Ministarstvo.
Komisija:
1) priprema tekst javnog poziva za raspodelu sredstava i predlaže njegovo objavljivanje;
2) razmatra zahteve jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (zahteve koji su blagovremeno podneti i sadrže svu potrebnu dokumentaciju);
3) utvrđuje predlog odluke za raspodelu sredstava i dostavlja ga ministru u roku od 25 dana od dana isteka roka za podnošenje zahteva po objavljenom javnom pozivu;
4) razmatra izveštaje jedinica lokalne samouprave iz člana 19. ovog pravilnika;
5) prati realizaciju ciljeva radi kojih su sredstva raspodeljena i način utroška sredstava na osnovu izveštaja, kao i na drugi pogodan način;
6) sačinjava izveštaj o realizaciji ciljeva, radi čijih ostvarivanja je vršena raspodela sredstava i dostavlja ga ministru.
Ministarstvo objavljuje javni poziv za raspodelu sredstava u „Službenom glasniku Republike Srbije” i na sajtu Ministarstva.
U javnom pozivu jedinicama lokalne samouprave za raspodelu sredstava navode se naročito:
1) iznos sredstava koji se raspodeljuje za ostvarivanje pojedinih ciljeva iz člana 3. ovog pravilnika;
2) maksimalni iznos sredstava koji se može raspodeliti po jednom zahtevu;
3) kriterijumi za utvrđivanje predloga za raspodelu sredstava za ciljeve iz člana 3. ovog pravilnika;
4) potrebna dokumentacija koju su jedinice lokalne samouprave dužne da podnesu uz zahteve za dodelu sredstava;
5) rok za dostavljanje zahteva.
Rok za dostavljanje zahteva jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava je 20 dana od dana objavljivanja javnog poziva.
Rok za odlučivanje po zahtevima jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava je 30 dana od dana isteka roka za podnošenje zahteva po objavljenom javnom pozivu.
Prilikom sprovođenja postupka i utvrđivanja predloga za raspodelu sredstava, radi ostvarivanja cilja iz člana 3. tačka 1) ovog pravilnika Komisija:
1) ocenjuje u kojoj meri projekti, u vezi sa kojima je podnet zahtev za raspodelu sredstava, doprinose ostvarivanju izvornih i poverenih poslova i ciljeva održivog razvoja jedinice lokalne samouprave;
2) ocenjuje spremnost projekta za realizaciju, u smislu prethodno obezbeđene i dostavljene projektne dokumentacije: građevinska dozvola, akt nadležnog organa na osnovu kojeg započinje izvođenje radova na projektu za koji je podnet zahtev, zaključen ugovor, specifikaciju radova i dokumentaciju koja se odnosi na sprovedene postupke javne nabavke koji su prethodili zaključivanju ugovora;
3) ocenjuje stanje već započetih projekata za koje je podnet zahtev za raspodelu sredstava na osnovu dostavljenih izveštaja nadzornog organa, koji sadrži podatke o ukupnoj finansijskoj, odnosno ugovorenoj vrednosti projekata, roku u kom se predviđa završetak projekata, u kojoj fazi realizacije se nalaze projekti, količinu i vrstu izvedenih radova, neophodna sredstva za realizaciju započetih projekata sa specifikacijom radova;
4) ocenjuje spremnost jedinica lokalne samouprave za sufinansiranje projekta za koji je podnet zahtev za raspodelu sredstava uvidom u odluku o budžetu jedinice lokalne samouprave;
5) ocenjuje opravdanost i održivost projekta, sa stanovišta poboljšanja životnog standarda i uslova života građana na teritoriji jedinice lokalne samouprave.
Prilikom sprovođenja postupka i utvrđivanja predloga za raspodelu sredstava, radi ostvarivanja cilja iz člana 3. tačka 2) ovog pravilnika, Komisija naročito uzima u obzir uticaj pružanja pomoći na povećanje efikasnosti pružanja usluga građanima i privrede, razvoj elektronske uprave, potrebu za podizanjem postojećeg nivoa tehničko-informatičke i prostorne opremljenosti organa jedinice lokalne samouprave, kao i tehničkih uslova za elektronsko povezivanje sa državnim i drugim organima i organizacijama.
Prilikom utvrđivanja predloga za raspodelu sredstava radi ostvarivanja cilja iz člana 3. tačka 3) ovog pravilnika, Komisija ocenjuje opravdanost projekta u cilju organizovanja i održavanja važnih događaja, kulturnih, sportskih, turističkih i drugih manifestacija za samu jedinicu lokalne samouprave i vodi računa o tome da se pomoć pruži jedinicama lokalne samouprave srazmerno njihovoj potrebi za finansiranjem adekvatnog prilaza ustanovama javnih službi licima sa posebnim potrebama.
Komisija, polazeći od ukupnog iznosa sredstava za raspodelu, pre objavljivanja javnog poziva, obračunava visinu iznosa sredstava za ostvarivanje pojedinih ciljeva u skladu sa članom 4. ovog pravilnika.
Po isteku roka za podnošenje zahteva Komisija:
1) razmatra sve blagovremeno podnete zahteve;
2) proverava da li je uz svaki zahtev podneta tražena dokumentacija i ukoliko je potrebno zahteva dopunu dokumentacije;
3) primenom kriterijuma iz ovog pravilnika utvrđuje predlog odluke za raspodelu sredstava i dostavlja ga Ministru.
U slučaju da su ukupni zahtevi jedinica lokalne samouprave koji ispunjavaju uslove za raspodelu sredstava radi ostvarivanja određenog cilja veći od iznosa sredstava namenjenih za raspodelu po tom osnovu, Komisija prilikom utvrđivanja predloga odluke za raspodelu sredstava, pored ocene kriterijuma za svaki cilj za čije ostvarivanje je podnet zahtev ceni:
1) značaj projekta za poboljšanje uslova života i rada građana, zaposlenost, kao i eventualni značaj projekta za građane više jedinica lokalne samouprave;
2) stepen razvijenosti jedinice lokalne samouprave, u skladu sa važećom uredbom o utvrđivanju jedinstvene liste razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave;
3) da po prethodnim odlukama o dodeli sredstava jedinici lokalne samouprave nije bilo uslova za povrat odobrenih sredstava po osnovu nenamenskog trošenja sredstava ili zbog nepoštovanja ugovorenog roka za realizaciju sredstava.
U slučaju da Komisija utvrdi da su zahtevi više jedinica lokalne samouprave opravdani, ali da za raspodelu nema dovoljno sredstava kako bi se udovoljilo svim zahtevima, može predložiti da se jedinici lokalne samouprave dodeli deo zahtevanih sredstava ako bi se i na taj način doprinelo ostvarivanju cilja zbog koga je zahtev podnet.
U slučaju da su ukupni zahtevi jedinica lokalne samouprave koji ispunjavaju uslove za raspodelu sredstava radi ostvarivanja određenog cilja, manji od iznosa sredstava namenjenih za raspodelu po tom osnovu, Komisija prilikom utvrđivanja predloga odluke za raspodelu sredstava po tom javnom pozivu, za neraspodeljeni iznos sredstava po određenom cilju, predlaže raspodelu sredstava u okviru drugog cilja.
Jedinica lokalne samouprave koja je ostvarila pravo na raspodelu sredstava dužna je da Ministarstvu podnese privremeni izveštaj o utrošku sredstava, za namenu za koju su sredstva dodeljena, na svaka tri meseca od dana izvršenog prenosa sredstava na račun jedinice lokalne samouprave do utroška sredstava.
Konačni izveštaj o načinu utroška sredstava i realizaciji namene za koju su sredstva dodeljena jedinica lokalne samouprave dostavlja Ministarstvu u roku od sedam dana od dana utroška sredstava.
Konačni izveštaj sadrži narativni izveštaj i finansijski izveštaj. Finansijski izveštaj je izveštaj o strukturi troškova sa fotokopijom originalne finansijske dokumentacije (fotokopije računa, naloga, ugovora, fotokopije izvoda na kojima se vidi promena stanja po priloženim računima i dr.) kao dokazom o namenskom utrošku sredstava.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i kriterijumima raspodele dela sredstava iz namenskih primanja budžeta Republike koja se ostvaruju priređivanjem igara na sreću, a koriste za finansiranje lokalne samouprave („Službeni glasnik RS”, br. 54/13 i 102/15).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.