Stranica se učitava
PLEASE WAIT PAGE TO LOAD

ODLUKA O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD POSLOVANJEM PLATNIH SISTEMA

("Službeni glasnik RS", broj 49/2015)

Nema naslova

OSNOV DONOŠENJA: član 175. stav 5. Zakona o platnim uslugama ("Službeni glasnik RS", broj 139/14) i član 59. stav 2. Zakona o Narodnoj banci Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 72/03, 55/04, 85/05 - dr. zakon, 44/10, 76/12, 106/12, 14/15 i 40/15 - odluka US)

33503

Nema naslova

1. Ovom odlukom bliže se propisuju uslovi i način vršenja nadzora Narodne banke Srbije nad poslovanjem platnih sistema (u daljem tekstu: nadzor).

2. Predmet nadzora je provera usklađenosti poslovanja operatora platnog sistema (u daljem tekstu: operator) u delu njegovog poslovanja koji se odnosi na upravljanje radom platnog sistema, uključujući i obavljanje poslova u tom sistemu, sa Zakonom o platnim uslugama (u daljem tekstu: Zakon) i propisima donetim na osnovu tog zakona.

3. Narodna banka Srbije nadzor vrši:

- posredno - prikupljanjem i analizom izveštaja i druge dokumentacije i podataka koje operator dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona, kao i druge dokumentacije, odnosno drugih podataka o poslovanju operatora kojima Narodna banka Srbije raspolaže;

- neposredno - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju i podatke operatora.

Narodna banka Srbije može u toku vršenja nadzora, na način utvrđen u stavu 1. ove tačke, izvršiti nadzor kod lica kome je operator poverio obavljanje pojedinih operativnih poslova u vezi s radom platnog sistema u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona, kao i kod drugih lica koja su sa operatorom povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.

4. Lica kod kojih se vrši nadzor iz tačke 3. ove odluke dužna su da ovlašćenim licima Narodne banke Srbije omoguće nesmetano vršenje nadzora i da sarađuju s njima.

Lica iz stava 1. ove tačke dužna su da, na zahtev Narodne banke Srbije, dostave sve tražene podatke i dokumentaciju u roku koji je utvrđen u tom zahtevu.

Ako su podaci i dokumentacija iz stava 2. ovog člana sačinjeni na jeziku koji nije srpski, Narodna banka Srbije može zahtevati od operatora, odnosno lica iz tog stava da o njihovom trošku obezbede prevod tih podataka i dokumentacije na srpski jezik.

5. Kada na osnovu raspoložive dokumentacije i podataka o poslovanju operatora, Narodna banka Srbije utvrdi nedostatke ili nepravilnosti u njegovom poslovanju, Narodna banka Srbije sačinjava zapisnik o nalazima tog nadzora.

Na dalji postupak posrednog nadzora operatora primenjuju se odredbe ove odluke koje se odnose na neposredni nadzor operatora.

6. Neposredan nadzor operatora vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje za to rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: ovlašćena lica).

U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se operator kod koga se vrši nadzor, kao i predmet tog nadzora.

Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposrednog nadzora.

U toku neposrednog nadzora rešenje iz stava 1. ove tačke može se dopuniti, odnosno izmeniti.

Narodna banka Srbije može angažovati druga lica koja će prisustvovati neposrednom nadzoru radi pružanja odgovarajuće stručne podrške ovlašćenim licima pri vršenju ovog nadzora.

7. Operator je dužan da Narodnoj banci Srbije omogući obavljanje neposrednog nadzora nad poslovanjem, odnosno obavljanjem pojedinih poslova u njegovom sedištu, ograncima i drugim organizacionim delovima.

Smatra se da operator nije Narodnoj banci Srbije omogućio da izvrši nadzor iz stava 1. ove odluke ako ovlašćenim licima:

1) na njihov zahtev u određenom roku ne omogući uvid u poslovne knjige, dokumentaciju i podatke u pismenoj, odnosno elektronskoj formi, kao i pristup opremi, bazama podataka i računarskom programima koje koristi operator;

2) ne omogući obavljanje nadzora neradnim danima, odnosno izvan radnog vremena, a u slučaju kada je to neophodno zbog obima ili prirode nadzora;

3) ne omogući pristup svim prostorijama operatora;

4) ne omogući neposrednu komunikaciju s članovima organa upravljanja, rukovodiocima i odgovornim zaposlenima kod operatora;

5) ne pruži neophodnu tehničku podršku tokom uvida u podatke, odnosno poslovne knjige i dokumentaciju ako te podatke obrađuje ili poslovne knjige i drugu dokumentaciju vodi u elektronskom obliku;

6) namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni ili nisu potpuni;

7) ne obezbedi neophodne uslove za vršenje neposrednog nadzora, uključujući i uslove koji obezbeđuju da ih ne ometaju zaposleni kod operatora ili treća lica.

8. Ovlašćena lica dužna su da o izvršenom nadzoru sačine zapisnik (u daljem tekstu: zapisnik o nadzoru).

Narodna banka Srbije dostavlja zapisnik o nadzoru operatoru, na koji on može staviti primedbe u roku od 15 radnih dana od dana kada mu je taj zapisnik dostavljen.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe iz stava 2. ove tačke koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda u kome je izvršen nadzor.

Kada se proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 2. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od stanja navedenog u zapisniku o nadzoru, ovlašćena lica sačinjavaju dopunu tog zapisnika.

Dopuna zapisnika o nadzoru dostavlja se operatoru u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja primedaba na taj zapisnik.

Pod primedbama iz stava 2. ove tačke podrazumevaju se objedinjene primedbe članova organa upravljanja operatora i rukovodioca platnog sistema.

Ako se proverom navoda sadržanih u primedbama na zapisnik o nadzoru utvrdi da primedbe operatora na zapisnik o nadzoru nisu osnovane, odnosno da ne utiču bitno na utvrđeno činjenično stanje - Narodna banka Srbije o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je operatoru.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe operatora na zapisnik o nadzoru koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršen nadzor (presečan datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mera iz Zakona.

9. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavi postupka nadzora izvršenog kod operatora, ako zapisnikom o nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti ili nedostaci u poslovanju operatora ili ako operator primedbama dostavljenim u roku propisanom zakonom i ovom odlukom osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika o nadzoru.

Zaključak iz stava 1. ove tačke dostavlja se operatoru.

10. Ako se u postupku nadzora utvrde nedostaci ili nepravilnosti u poslovanju operatora, odnosno ako se utvrdi da je postupio suprotno Zakonu ili propisima donetim na osnovu tog zakona, Narodna banka Srbije preduzima prema operatoru jednu od mera iz člana 183. stav 1. Zakona, na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u zapisniku o nadzoru.

Nepravilnostima u poslovanju operatora smatra se postupanje operatora suprotno Zakonu i propisima donetim na osnovu Zakona, odnosno postupanje na drugi način koje može dovesti do ugrožavanja stabilnog i sigurnog rada platnog sistema i interesa učesnika u tom sistemu.

11. Preporuka iz člana 184. Zakona upućuje se operatoru u čijem su poslovanju utvrđene manje značajne nepravilnosti ili nedostaci koji ne predstavljaju značajan rizik u njegovom poslovanju.

Preporuka sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti, odnosno nedostataka iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je operator dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, odnosno nedostacima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije nadzire da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostatke posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni.

Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s preporukom i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.

12. Pismena opomena iz člana 185. Zakona upućuje se operatoru u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje ne utiču bitno i neposredno na njegovo poslovanje, ali bi mogle predstavljati značajan rizik u poslovanju ako se ne otklone, ili ako operator nije postupio u skladu s preporukom.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je operator dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije nadzire da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti otklonjeni.

Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s pismenom opomenom i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.

13. Nalozi i mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti iz člana 186. Zakona izriču se rešenjem operatoru kod koga je utvrđeno da nije postupio u skladu sa Zakonom ili propisima donetim na osnovu tog zakona, odnosno u skladu s pismenom opomenom.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke nalaže se operatoru da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 186. stav 2. Zakona, i sadrži rokove za sprovođenje aktivnosti i dostavljanje izveštaja o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije nadzire da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti otklonjene.

Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s rešenjem iz stava 1. ove tačke i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.

14. Narodna banka Srbije rešenjem o nalozima i merama za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti iz tačke 13. stav 1. ove odluke može, u skladu s članom 187. Zakona, izreći novčanu kaznu operatoru, kao i članu organa upravljanja, odnosno rukovodiocu platnog sistema ako u postupku nadzora utvrdi da operator nije postupio u skladu sa Zakonom ili propisima donetim na osnovu tog zakona, a naročito ako su istovrsne povrede činjene u određenom periodu korišćenjem iste situacije.

Narodna banka Srbije donosi posebno rešenje kojim u skladu s članom 187. Zakona izriče novčanu kaznu, odnosno novu novčanu kaznu operatoru i/ili članu organa upravljanja, odnosno rukovodiocu platnog sistema ako u roku utvrđenom u rešenju iz stava 1. ove tačke, operator ne dostavi Narodnoj banci Srbije dokaz o otklonjenim nepravilnostima.

Operator je dužan da Narodnu banku Srbije, obavesti o datumu uplate na tekući račun Narodne banke Srbije novčane kazne iz st. 1. i 2. ove tačke - najkasnije u roku od osam dana od dana prijema rešenja kojim mu je izrečena novčana kazna.

Ako operator, član organa upravljanja operatora ili rukovodilac platnog sistema ne uplati novčanu kaznu iz st. 1. i 2. ove tačke u roku iz stava 3. te tačke, Narodna banka Srbije će pristupiti prinudnoj naplati.

15. Ako, na osnovu podataka o poslovanju operatora kojima raspolaže, oceni da je operator kojem je izrečena neka od mera iz člana 183. stav 1. tač. od 1) do 3) Zakona učinio novu nepravilnost - Narodna banka Srbije može preduzeti prema tom operatoru novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. Zakona.

16. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad platnog sistem u slučajevima propisanim članom 190. stav 1. Zakona, odnosno ovo rešenje može doneti u slučajevima iz stava 2. tog člana.

17. Dostavljanjem operatoru rešenja, zapisnika i drugih akata, kao i obaveštenja, zahteva i drugih pismena Narodne banke Srbije koji su u vezi s nadzorom - smatra se da su oni dostavljeni i članovima organa upravljanja operatora i rukovodiocima platnog sistema i ne može se dokazivati suprotno.

18. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. oktobra 2015. godine.

33504
  • Ukupno u bazi stringova
  • Ukupno novih stringova

Sakriveni pojmovi za :

  • Broj sakrivenih pojmova u bazi:
  • Pregledati sakrivene pojmove

Svi sakriveni pojmovi u bazi:

  • Broj sakrivenih pojmova u bazi:
  • Pregledati sakrivene pojmove

TIMER: 0.47 sec