("Službeni glasnik RS", broj 89/2009)
Osnov donošenja: Član 6. stav 4. Zakona o zaštiti konkurencije ("Službeni glasnik RS", broj 51/09) i član 42. stav 1. Zakona o Vladi ("Službeni glasnik RS", br. 55/05, 71/05 - ispravka, 101/07 i 65/08)
Donosilac: Vlada Republike Srbije
Ovom uredbom bliže se propisuju kriterijumi za određivanje relevantnog tržišta.
Relevantno tržište u smislu ove uredbe jeste tržište koje obuhvata relevantno tržište proizvoda na relevantnom geografskom tržištu.
Relevantno tržište proizvoda predstavlja skup robe, odnosno usluga koje potrošači smatraju zamenljivim u pogledu njihovog svojstva, uobičajene namene i cene.
Izuzetno od stava 1. ukoliko roba/usluga nema zamenu, relevantno tržište proizvoda čini ta roba, odnosno usluga.
Zamenljivost skupa robe/usluga iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu kriterijuma procene mogućnosti opredeljenja kupaca za kupovinu druge robe ili usluga koje su zamena za predmetnu robu ili uslugu (u daljem tekstu: supstitucija tražnje).
Izuzetno od stava 3. zamenljivost skupa robe/usluga iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu kriterijuma procene mogućnosti drugih učesnika na tržištu da u kratkom roku i bez većih troškova ponude predmetnu robu ili uslugu (u daljem tekstu: supstitucija ponude).
Mogućnost supstitucije tražnje na tržištu proizvoda procenjuje se na osnovu svih raspoloživih podataka, a naročito podataka o:
1) osobinama robe ili usluga i njihovoj nameni;
2) visini troškova koje bi kupci snosili zbog opredeljenja za robu ili usluge - supstitute;
3) rezultatima ispitivanja sprovedenih među kupcima, učesnicima na tržištu i stručnim licima;
4) rezultati istraživanja, studija i analiza tržišta rađenih od strane nezavisnih organizacija koje se bave istraživanjem tržišta, kao i od strane učesnika na tržištu za sopstvene potrebe;
5) ranijem kretanju nivoa cena i njihovom uticaju na nivo tražnje, kojima raspolažu domaće i strane organizacije koje se bave poslovima statistike;
6) rezultatima sprovedenih testova elastičnosti tražnje, korelacije cena i dr.
Mogućnost supstitucije ponude na tržištu proizvoda procenjuje se na osnovu svih raspoloživih podataka, a naročito podataka o:
1) visini troškova koje bi drugi učesnici na tržištu snosili zbog opredeljenja za ponudu robe ili usluga - supstituta;
2) prirodi proizvodnih i distributivnih procesa;
3) obimu neiskorišćenih kapaciteta u odgovarajućoj privrednoj grani;
4) poslovnim planovima i strategijama mogućih učesnika na tržištu za ulazak na tržište;
5) mišljenjima postojećih učesnika na tržištu o ekonomskoj snazi mogućih učesnika na tržištu;
6) mišljenjima nezavisnih stručnjaka i stručnih organizacija o verovatnoći i izvodljivosti supstitucije ponude;
7) ranijem kretanju nivoa cena i njegovom uticaju na supstituciju ponude kojima raspolažu domaće i strane organizacije koje se bave poslovima statistike;
8) sklonostima kupaca u pogledu kupovine robe ili usluga - supstituta;
9) supstituciji ponude na odgovarajućim tržištima u drugim državama.
Relevantno geografsko tržište predstavlja teritoriju na kojoj učesnici na tržištu učestvuju u ponudi ili potražnji i na kojoj postoje isti ili slični uslovi konkurencije, a koji se bitno razlikuju od uslova konkurencije na susednim teritorijama.
Relevantno geografsko tržište se određuje na osnovu kriterijuma procene mogućnosti opredeljenja kupaca za kupovinom robe ili usluga u drugim relevantnim geografskim oblastima (supstitucija tražnje), odnosno procene mogućnosti učesnika na tržištu iz drugih geografskih područja da ponude robu ili usluge (supstitucija ponude).
Mogućnost supstitucije tražnje kupovinom robe ili usluga u drugim geografskim oblastima i supstitucije ponude od strane učesnika na tržištu prisutnih u drugim geografskim oblastima procenjuje se na osnovu podataka iz čl. 3. i 4. ove uredbe, kao i drugih raspoloživih podataka, a naročito podataka o:
1) fizičkim svojstvima robe, a naročito sklonosti propadanju i osetljivosti na prevoz;
2) visini troškova koje bi kupci snosili zbog opredeljenja za kupovinu robe ili usluga u drugim geografskim oblastima;
3) visini troškova dopremanja robe, odnosno pružanja usluga, iz drugih geografskih oblasti i njihovom učešću u jediničnoj ceni;
4) vremenu potrebnom za dopremu robe, odnosno pružanje usluga iz drugih geografskih oblasti;
5) sklonostima i navikama kupaca u različitim geografskim oblastima;
6) osobenostima u načinu prodaje, distribucije i prodajne promocije robe u različitim geografskim oblastima;
7) tokovima prometa robe između pojedinih geografskih oblasti u Republici Srbiji ili u prometu sa trećim državama;
8) drugim pravnim ili faktičkim preprekama za pristup robe ili usluga i učesnika na tržištu iz drugih geografskih oblasti na geografsku oblast koja je predmet ispitivanja.
U okviru utvrđenog relevantnog tržišta, može se izdvojiti jedno ili više užih tržišta proizvoda, odnosno geografskih tržišta, kada istu robu ili usluge kupuju kategorije kupaca sa različitim mogućnostima opredeljenja za kupovinu supstituta.
Šire relevantno tržište može se odrediti tako da obuhvati dva ili više relevantnih tržišta proizvoda, ako roba ili usluge koje pripadaju različitim relevantnim tržištima imaju zajednički supstitut.
U okviru utvrđenog relevantnog geografskog tržišta može se izdvojiti jedno ili više užih geografskih tržišta, ako su uslovi konkurencije na tom užem tržištu različiti u odnosu na ostala tržišta.
Šire relevantno geografsko tržište može se odrediti tako da obuhvati dva ili više relevantnih geografskih tržišta, ako pojedini učesnici na tržištu nude ili su u mogućnosti da u kratkom roku i bez velikih troškova ponude robu ili usluge istovremeno na više različitih geografskih tržišta.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".